kehidupan aku

My photo
*Menulis apa yang berlaku dlm kehidupan, dan persekitaran* *Menjadikan apa yg berlaku itu sebagai pengajaran serta pengalaman* *Menghargai semuanya kerana ia pemberian drpd Allah SWT*
Showing posts with label Tips dan Panduan. Show all posts
Showing posts with label Tips dan Panduan. Show all posts

Tuesday, November 13, 2012

ciri-ciri lelaki@perempuan kaki kikis

Assalamualaikum..dan salam sejahtera..

Haa...ari ni ku ase nk berkongsi sedikit ilmu..kpd semua mcm mana nk tau org 2 kaki kikis@x..

1) Baru knl sehari da mntk topup..padahal salah nombor ja pon..(agak2 la ckit weih..).Nampak benor yg kau 2 kaki kikis org..

2) Selalu wat ayat sedih..konon2 merayu simpati..contohnya..xda duit laa..demam laa..da byk ari xmkn laa..(selalunya mesej mcm tu laa...). Bila kita tel..dia xagkat..musykil gak..xkan laa..demam xleh nk jawab fone..xlogik la..:-p

3) Selalu ja nk pinjam duit korang...bayar nyaa..ntah tahun bilaa..asal sesak jaa..muka korang la jd bank..korang nk mintak blik segan..pandai pinjam pandai bayor lerr...xkn itu pon nk ngajor..:-p

4) Dia hanya suka keluar dgn korang ni time gaji ja..sbb senang nk habiskan duit korang..hahahaha..:-p. Lps tu, korang la kena keluarkan duit time mkn..beli apa2 pon..guna duit korang jelah..:-p.

5) Dia suka kalau korang hadiahkan dia barang2 branded..xkisah la..jam ka..baju ka..kasut kaa..helmet kaa..asalkan branded..kelas kau jah!!!

6) Selalunya..orang yg suka kikis org len ni..penampilannya bergaya..maklom laa..da semua kau sapu..:-p. Org ni mengamalkan konsep biar papa asal bergaya..:-p.Oleh itu, dia terpaksa mengikis laa baru dpt bergaya..hahaha..:-p.

7) Bila kau bergaduh dgn org ni..dia akan ungkit semua benda yg pernah dia bg kt kau..tp dia xpernah pulak ungkit semua benda yg dia dpt drpd kau..haaa..nmpk x???

8) Orang yg kaki kikis ni selalunya kedekut..dia nk harta org jaa..harta dia..dia punyaa laa...xsemua yg kedekut tu kaki kikis..tp kaki kikis itu selalunya kedekut..hahahaha..:-p

9) Orang yg kaki kikis ni pandai berlakon..well..ada bakat jadi pelakon wanita / lelaki yg hebat..menang award laaa tiap2 tahun..:-p

10) Selalunya kaki kikis ni orang yg bujang..single..why??? sbb org yg da kahwin ni..kikis pasangan dia laa..haahaha..tp 2 bkn kikis..lbh kpd tanggungjawab bersama..


p/s: untuk mengelakkan dir anda dari di kikis..anda juga jgn lah kikis duit / harta benda /atau apa sahaja yg bukan milik anda..seperti kata-kata di bawah..sumber drpd google, fb..

Ingat daku dalam doamu..lupakan ku dalam solatmu..

Cinta itu seperti sinar matahari..terlalu memberi akan memakan diri sendiri..

Berkata benar walaupun ia pahit utk diterima..
Terima kasih daun keladi..lain kali datang lagi..hehehe..:-).




Sunday, July 8, 2012

Petua Menghilangkan Jerawat

1.Firstly, hobi ku ialah memicit jerawat yg tumbuh kt muka ku..xkisah la..1 ka..2 ka..kecik@besar. Paling best jerawat fresh (baru tumbuh).Ho..ho..ho..sakitnyaaa.......

*Klau org ckp picit jerawat 2 akan tgglkan parut, ku xstuju sgt2..Reasonnya..klau nk picit jerawat,pastikan kuku anda pendek, bersih serta bebas kuman..yakin 100%.

*Langkah ini perlu kerana jerawat yg anda picit mgkn mengandungi nanah, darah kotor, bakteria & etc.
*Masa nk picit jerawat, keliling jerawat 2 ltk tisu agar isi kandungan jerawat xt'sebar k'tmpt lain. Tkot nnt tmpt len plk tumbuh jerawat.

*Klau nk picit jerawat, pastikan anda picit sampai keluar darah kotor itu..
*Selagi xkeluar darah kotor 2, maknanya sisa2 jerawat masih ada & mgkn jerawat akan tumbuh balik dlm msa yg t'dkt.
*Lps dh hbs picit,biarkan jerawat 2 kering sendiri.& bila dah btl2 kering, buangkn sel2 mati jerawat itu.
*Xkisah la nk guna cara camna pon..klau ku slalu guna kuku ja..kikis cikit2 supaya xsakit. Last2 nnt tanggal la sel mati 2.

2. Rajin2 la cuci muka dgn air suam setiap kali bangun tidur & sblom tidur.Klau malas sgt pon, air besa pon ok. Gosok2 kt muka utk keluarkan sisa kotoran@minyak kt muka.

3. Cara tradisional, org kg suka pakai bedak sejuk. memang terbukti berkesan sbb dr zaman nenek myong kita dlu gna bedak sejuk.Sebab itu wanita zaman dulu kulitnya cantik wlpon xgna kosmetik mhl2..mmg nmpk mcm kolot tp khasiatnya xda bhn kimia yg digunakan dlm penghasilannya.

*Bagi remaja, just pkai ckit2..tempek kt tmpat yg ada jerawat..nescaya jerawat itu akn mengecil. Utk pengetahuan anda, lg lama bedak sejuk itu di wt (proses penghasilannya), lagi sejuk ja bla gna bedak tersebut.

4. Gunakan beras yg telah digoreng tanpa minyak. beras t'sebut dihancurkan utk di wt pencuci muka@masker. Klau jerawat banyak, pastikan beras itu betul2 hancur, klau xhancur mgkn akan memedihkan muka. Klau kurang jerawat boleh gunakan beras yg xberapa hancur utk lbh berkesan.
'"
5. Pemakanan pon penting, bg yg ada resdung, alahan dgn mknn laut& sebagainya elakkan lah mknn t'sebut@kurangkan pengambilannya. Setahu ku, org yg ada resdung selalu jerawat mudah tumbuh kt muka dia..tp b'gantung juga kpd tahap resdung seseorang itu. Rawatan resdung juga membantu mengurangkan jerawat kt muka.

6. Ini semua cara yg ku amalkan, tp byk lg cara len yg ku wt utk hilangkan jerawat fresh kt muka ku..Tapi cukup setakat ni perkongsian ku nk bg..bg byk2 pon blom tentu lg org wt..Alhamdulillah, muka ku xda jerawat@parut jerawat sebab ku hapuskan dr prgkat awal. Naik ja trus picit..

7. Nasihatku, klau korang nk try boleh, tapi kna thn ckit la..sebab klau xbesa ase pdih ar mula2 wt..itu merupakan kesan sampingan sementara ajelah..Lma2 wt ok la..Jerawat pon susah nek kt muka..Katakan "Tidak!!! Kepada Jerawat".








Thursday, June 28, 2012

Tips Tulisan Cantik

1. Gunalah pen yg bersesuaian dgn keselesaan tangan anda...Kalau pegang pen pon ase best..nk menulis pon ase seronok..xgitu???

2. Jenama pen juga memainkan peranan penting. Example, try laa guna pen PILOT dgn pen XYZ a.k.a CAP  AYAM. Mesti ada beza kan??? Xkan laa...tulisan jd buruk gk..guna pen mahal...(membazir ink ja camtu). Bukan smua benda murah tu..xb'kualiti tapi selalunya  LOW kualiti...Bukan juga semua benda mahal itu berkualiti tapi benda yg berkualiti itu selalunya MAHAL...(padan dgn harga yaa..).

ehsan from encik google

3. Teknik penulisan juga penting...Klau seseorang itu jenis tulis laju-laju, pastikan buku utk tulis 2 berada dlm posisi yg selesa, senang kta nk menulis..(maksud ku kt cni xt'lalu jauh drpd tgn ya..).

4. "Practise can make perfect"... Nak jadikan tulisan anda itu cantik bukan senang yaa...tambah2 klau mmg tulisan anda itu mcm DR. Solution yaa ialah..byk2 la wt latihan...berlatih menulis dgn cantik stiap hari..nescaya cantik lah tulisan anda itu .Tapi dgn syarat anda juga kena menulis dgn penuh perasaan...(maksudnya bukan CINCAI..).

5. Mood@ Emosi juga menyumbang dalam penghasilan tulisan yg cantik...Contohnya, bila anda marah mesti tulisan anda seperti api kemarahan gk..( BESAR2 HURUFNYA ). Bila anda mengantuk, tulisan anda mesti macam ntah hapa2 ja...Base on my experience...Bila tgk balik, xcaya lak..buruk btoi tulisan ku bila ngantok..hahaha...Just joke but true..

Semua ini hanyalah pendapat ku sahaja...sbb 2 ku xbg org copy&paste...Sekian...

Monday, June 11, 2012

Tips Kewangan Kukuh

Senaman Pagi

Wakil Etiqa..muda2 semua..bwh 25thn


Assalamualaikum...salam sejahtera..hari ni ku nk cerita tntg kerjaya ku sbgai Advisor a.k.a penasihat kewangan@perancang kewangan...

Pada pendapat ku, sumber kewangan yg kukuh PENTING skrg ni..sbb ku pon student gk sblom ni..pinjam PTPTN  48K..byar 57K...+ 1% interest..Klau dlu da simpanan yg ckup, xda la kna pinjam PTPTN..Huhuhu..(nyesal pon ada..).

Kalau dlu, nk blajar, mak ayah kita sanggup gadai tanah..asalkan anak2 dia dpt blajar..tp skrg da PTPTN..klau result ok..scholarship la..klau result besa2..fikir sndiri la..byar jelah mcm perjanjian 2..hahaha...

Oleh itu, nasihat pertama..(xnk dgar pon xpa..xda paksaan), jadikanlah amalan menabung itu 1 KEWAJIPAN.
Bila terdesak da gak sumber yg boleh di keluarkan..xkan nk meminjam ja dgn org..Malu kot klau slalu sgt meminjam...apa org fikir..(kutuk rapat punya la...hahaha).

Kedua, klau ada duit lebih apa salahnya amik la Takaful...Bukan Insurans. kenapa Takaful??? sbb insurans ni kta xtau sumber2 yg dilaburkannya..(halal ka, haram ka, ada unsur riba ka,..bla..bla..bla). xnk komen lbh2..nnt menyinggung mana2 phk yg bkenaan..sbgai muslim, npa xnk pilih produk muslim kan???Siapa yg nk support produk muslim melainkan org muslim itu sendiri...

Ketiga, jangan MEMBAZIR...mksud ku kt sini..beli benda yg perlu sahaja bkn apa yg kita MAHU.
Sekian sahaja perkongsian ilmu..